تجهیزات کمپرسوردسته‌بندی نشده

BTU و BTU بر ساعت چیست؟

BTU مخفف British Thermal Unit به معنی واحد حرارتی بریتانیایی است. از آن برای اندازه‌گیری مقدار انرژی استفاده می‌شود. هر واحد آن معادل حرارت مورد نیاز برای گرم کردن یک پوند آب به میزان یک درجه فارنهایت است.

اگر با سیستم‌های تهویه مطبوع و یا تجهیزات برودتی سروکار داشته باشید، حتماً BTU یا BTU بر ساعت به گوشتان خورده است. معمولاً برای بیان قدرت و یا ظرفیت سیستم‌هایی مثل چیلر، اسپلیت یا سردخانه و … از واحدی به نام BTU استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم با این واحد اندازه‌گیری ظرفیت برودتی بیشتر آشنا شویم.

ظرفیت برودتی BTU و BTU بر ساعت چیست؟

همان طور که اشاره شد، BTU یا BTU بر ساعت واحد ظرفیت برودتی است. اما ظرفیت برودتی یعنی چه؟

ظرفیت برودتی توانایی سرمایشی یک دستگاه برودتی است. برای سرمایش باید حرارت یا گرما از سیال مد نظر گرفته شود. به عنوان مثال در یک کولر گازی یا اسپلیت، حرارت هوا توسط یونیت داخلی گرفته شده و توسط کندانسور به محیط بیرون دفع می‌شود. به این ترتیب دمای هوای داخل اتاق کاهش می‌یابد.

مطابق قانون دوم ترمودینامیک برای انتقال حرارت از ماده سرد (هوای داخل) به ماده گرم (محیط بیرون) باید انرژی مصرف شود. کمپرسور سیستم برودتی با مصرف انرژی الکتریکی، این کار را انجام می‌دهد. هرچقدر اختلاف دما و حجم هوای مد نظر در اتاق بیشتر باشد. به عبارتی فضای اتاق بزرگتر باشد، کمپرسور باید کار بیشتری انجام دهد. این ظرفیت که به آن ظرفیت برودتی می‌گویند را با واحد‌ BTU بر ساعت بیان می‌کنند.

BTU بر ساعت

ظرفیت برودتی مورد نیاز باید دقیقاً محاسبه شود تا تجهیزات متناسب با آن مورد استفاده قرار گیرند. این امر در خصوص سردخانه‌ها و چیلرها با توجه به ظرفیت بالایشان بسیار مهم است. برای مطالعه بیشتر در خصوص محاسبه بار برودتی سردخانه به این مقاله و برای محاسبه ظرفیت چیلر به این مقاله مراجعه کنید.

BTU و BTU  بر ساعت دقیقاً به چه معنی است؟

BTU مخفف British Thermal Unit به معنی واحد حرارتی بریتانیایی است. از آن برای اندازه‌گیری مقدار انرژی استفاده می‌شود. هر واحد آن معادل حرارت مورد نیاز برای گرم کردن یک پوند آب به میزان یک درجه فارنهایت است.

BTU بر ساعت مقدار حرارت (انرژی) در واحد زمان یعنی واحد اندازه‌گیری توان است. به عبارتی در یک ساعت چقدر حرارت منتقل شده است.

تفاوت انرژی و توان

برای درک بهتر موضوع باید با دو کمیت فیزیکی آشنا شویم، انرژی و توان.

انرژی را توانایی انجام کار می‌گویند. یعنی یک دستگاه چقدر کار می‌تواند انجام دهد. در سیستم‌های برودتی یک دستگاه چقدر گرما را می‌تواند منتقل کند.

اما این مولفه به تنهایی کافی نیست. زیرا سوال پیش می‌آید، که دستگاه مد نظر مقدار کار گفته شده را در چه زمانی انجام می‌دهد. به عنوان مثال سیستم برودتی یک سردخانه می‌تواند در چند ساعت دمای محصولات را به مقدار مد نظر کاهش دهد. بدیهی است هرچقدر مدت زمان کمتری طول بکشد، قدرت یا توان سیستم بیشتر است.

پس توان مقدار انرژی بر واحد زمان است. از آنجایی که واحد انرژی BTU است با تقسیم کردن آن بر زمان، واحد BTU بر ساعت بدست می‌آید. یک BTU بر ساعت یعنی گرم شدن یک پوند آب به میزان یک درجه فارنهایت در مدت یک ساعت.

از BTU  بر ساعت برای بیان توان برودتی بسیاری از سیستم‌های تهویه مطبوع و برودتی استفاده می‌شود. کولرهای گازی و اسپلیت، چیلر، ظرفیت سردخانه، یونیت پکیج و…

BTU بر ساعت

تبدیل واحد BTU برساعت  BTU و BTU بر ساعت چیست؟

برای تبدیل واحد باید به کمیت‌های مد نظر دقت کرد. انرژی را نمی‌توان مستقیماً به توان تبدیل کرد. در نتیجه تبدیل آن به وات یا کیلووات امکان پذیر نیست. زیرا وات واحد توان و BTU  واحد انرژی است. اما BTU بر ساعت را می‌توان تبدیل کرد.

یک کیلووات معادل 3412.14 BTU بر ساعت است.

تن تبرید نیز یکی دیگر از واحد‌های توان برودتی است که هر BTU بر ساعت معادل 12000 تن تبرید است.

از دیگر واحد‌هایی که در سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود، CFM است. CFM یا فوت مکعب بر دقیقه مقدار هوادهی تجهیزاتی مثل فن کویل، هواساز و… است. حجم هوای ایجاد شده را مستقیماً نمی‌توان به مقدار انرژی تبدیل کرد. چرا که دمای هوا در واحد CFM لحاظ نشده است. برای تبدیل این واحد باید حتماً شرایط هوای ابجاد شده مد نظر قرار گیرد. برای این منظور واحدی استفاه می‌شود، به نام atm CFM یا CFM اتمسفری یا استاندارد. در این صورت هر BTU بر ساعت را می‌توان معادل 0.0061 atm CFM در نظر گرفت.

جمع بندی BTU و BTU بر ساعت چیست؟

در این مقاله با یکی از واحد‌های پرکاربرد در صنایع برودتی و تهویه مطبوع آشنا شدیم. BTU و BTU بر ساعت واحد‌های اندازی‌گیری انرژی و توان هستند. برای بیان ظرفیت برودتی تجهیازتی مثل کولر گازی، چیلر، مینی چیلر و همین طور سردخانه‌ها از این واحد استفاه می‌شود. امیدواریم از این مقاله بهره برده باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا