کمپرسور باد

اهمیت ظرفیت کمپرسور باد در کمپرسورهای پیستونی

ظرفیت کمپرسور باد یکی از مهم‌ترین مواردی است که مشتریان هنگام خرید باید به آن توجه کنند.در ادامه مقاله، درباره کمپرسور‌های پیستونی و اهمیت ظرفیت کمپرسور باد آن‌ها توضیحات بیشتری خواهیم داد.

اهمیت ظرفیت کمپرسور باد در کمپرسورهای پیستونی

اهمیت ظرفیت کمپرسور باد در کمپرسورهای پیستونی ، ظرفیت کمپرسور باد یکی از مهم‌ترین مواردی است که مشتریان هنگام خرید باید به آن توجه کنند. در بین انواع مختلف کمپرسور‌ها، کمپرسور پیستونی به عنوان کاربردی‌ترین و متفاوت‌ترین کمپرسور شناخته شده‌است. از این نوع کمپرسور در بسیاری از صنایع استفاده می‌کنند. البته توجه داشته باشید که اغلب کمپرسور‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مدل‌های کمپرسور پیستونی هستند که هوا فشرده در این نوع کمپرسور به واسطه پیستون تولید می‌شود.

 

کمپرسور چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

 

همان طور که می‌دانید، کمپرسور‌ها در انواع مختلف تولید می‌شوند. کارخانه‌های صنعتی تولید کمپرسور هنگام تولید این دستگاه، ظرفیت کمپرسور باد را با توجه به کاربرد این دستگاه مشخص می‌کنند. انواع کمپرسور‌های پیستونی شامل مدل دوار و شعاعی یا گریز از مرکز هستند. وظیفه اصلی کمپرسور‌های پیستونی و انواع مختلف آن متراکم سازی فشاری است که توسط لوله ورودی دستگاه وارد موتور می‌شود.

سیستم مکش دستگاه کمپرسور بعد از این که سیال گاز را به داخل کندانسور می‌کشد، بر اساس فرآیند فشرده سازی آن را به مایع تبدیل می‌کند. گاز به واسطه سیستم مکش کمپرسور و ظرفیت کمپرسور باد، فشاری زیادی را از دستگاه متحمل می‌شود، در نتیجه حجم گاز فشرده شده، به انتقال پیستون و قدرت جابجایی آن بستگی دارد.

در همه کمپرسور‌های رفت و برگشتی، جابجایی پیستون به صورت مثبت انجام می‌شود. در حقیقت ظرفیت کمپرسور باد در پمپ باد‌های پیستونی به گونه ای است، که در آن به واسطه جابجایی منظم پیستون هوای داخل سیلندر فشرده می‌شود. کمپرسور‌های رفت و برگشتی از قدیمی‌ترین دستگاه‌ها به شمار می‌روند. البته مدل‌های جدیدتر آن‌ها در اندازه‌های کوچک و بزرگ طراحی می‌شوند که در بین صنعتگران از اهمیت ویژه ای برخوردارند. کمپرسور‌های پیستونی رفت و برگشتی، مانند تلمبه دوچرخه کار می‌کنند. بسیاری از صنایع برای راه اندازی دستگاه‌های خود از کمپرسور‌های رفت و برگشتی استفاده می‌کنند، زیرا این نوع کمپرسور نسبت به سایر مدل‌های آن برتری بیشتری دارد.

اهمیت ظرفیت کمپرسور باد در کمپرسورهای پیستونی

دسته بندی کمپرسور‌های پیستونی چگونه انجام می‌شود؟

 

دسته بندی کمپرسور‌های پیستونی بر اساس دو معیار عملکرد و ظرفیت کمپرسور باد صورت می‌گیرد. در تقسیم بندی اول کمپرسور‌ها شامل دو نوع تکه مرحله ای و دو مرحله ای می‌شوند. با توجه به ظرفیت کمپرسور باد پیستونی از شرایط هوا اگر در حالتی باشد که پیستون تنها از یک طرف فشرده سازی را انجام دهد، آن کمپرسور تک مرحله ای است. اما اگر هوا بر اساس جابجایی پیستون از دو طرف فشرده شود، کمپرسور دو مرحله ای می‌باشد.

 

دسته بندی کمپرسور‌ها بر اساس ساختار، ظرفیت و عملکرد

 

دیگر دسته بندی‌های کمپرسور‌های پیستونی بستگی به عوامل متعددی دارد، که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

تاثیر ساختار در دسته بندی کمپرسور‌های پیستونی

 

کمپرسور‌های پیستونی از نظر ساختار دستگاه دارای سه نوع کمپرسور نیمه باز، رفت و برگشتی باز و کمپرسور بسته می‌شوند. می‌توان گفت کمپرسور‌های مدل نیمه باز شباهت زیادی با کمپرسور‌های باز دارند و اگر نیاز به تعمیر داشته باشند، با توجه به اینکه دسترسی به موتور و قطعات آن‌ها آسان است، می‌توان آن را تعمیر کرد. کمپرسور‌های رفت و برگشتی باز، همان طور که گفتیم از مدل‌های قدیمی محسوب می‌شوند به همین علت موتور و محفظه ظرفیت کمپرسور باد در این دستگاه با فاصله از یکدیگر طراحی شده‌اند. آخرین مدل از کمپرسور‌ها که بر اساس ساختار دسته بندی شده‌است، کمپرسور‌های بسته می‌باشند. قطعات تشکیل دهنده در این نوع کمپرسور‌ها به صورت کاملاً نزدیک به هم و در پوشش محفظه جای گرفته‌اند. یکی از معایب این کمپرسور‌ها این است، که اگر نیاز به تعمیر داشته باشند نمی‌توان آن‌ها را تعمیر کرد و استفاده مجدد از آن‌ها غیر ممکن است.

 

اهمیت ظرفیت کمپرسور باد در کمپرسورهای پیستونی

 

ظرفیت کمپرسور باد نقش مهمی در عملکرد و کارایی دستگاه‌های کمپرسور دارند. این نوع دستگاه‌ها به واسطه ظرفیتی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال کمپرسور‌های پیستونی با اندازه کوچک دارای ظرفیت 3.5 الی 23 کیلو وات و کمپرسور‌های پیستونی متوسط دارای ظرفیت 23 الی 105 کیلو وات و کمپرسور‌های پیستونی بزرگ از ظرفیت بیشتر از 105 کیلو وات برخوردار می‌باشند.

 

کمپرسور‌های پیستونی دارای چه مزیت‌هایی هستند؟

 

طراحی این نوع کمپرسور‌ها در کارخانه به صورتی انجام می‌شود که مشتریان با توجه به کارایی و عملکرد دستگاه آن را تهیه کنند. این نوع کمپرسور‌ها بسیار مقاوم و متنوع هستند، یعنی به واسطه کیفیت قطعاتی که دارند، از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. از جمله ویژگی‌های مهم این دستگاه می‌توان به مصرف پایین انرژی الکتریکی اشاره کرد. شما بعد از خرید این دستگاه می‌توانید در صنایع مختلف از آن استفاده کنید. اگر دستگاه به تعمیر نیاز پیدا کند، اغلب تعمیرکاران می‌توانند، آن را تعمیر کنند.

 

دستگاه کمپرسور پیستونی چه معایبی دارد؟

 

هر کدام از دستگاه‌های صنعتی در کنار مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبتی که دارند، از معایب متعددی هم برخوردار هستند. البته می‌توان گفت اغلب این معایب به خاطر قدیمی بودن این دستگاه‌ها است. کمپرسور‌های پیستونی هنگام فرآیند فشرده سازی هوا، سر و صدا و لرزش زیادی تولید می‌کنند که شاید از نظر عده ای این دستگاه مناسب فضا‌های سر بسته نباشد. کارایی و میزان عملکرد این دستگاه نسبت به سایر مدل‌ها کمتر است و هزینه‌هایی که شامل نگهداری و تعمیر آن می‌شود بسیار بالا است.

ظرفیت کمپرسور باد و مخزن آن در مدل‌های بزرگ، باعث شده فضای زیادی را اشغال کنند، علاوه بر این جابجایی این دستگاه را دچار مشکل کرده‌اند. ایراد دیگری که این دستگاه دارد، حساسیت بیش از حد از آن نسبت به نفوذ مایعات به داخل موتور است. از دیگر معایب کمپرسور‌های پیستونی می‌توان به هدر رفت روغن به مقدار بسیار بالا، صدا و لرزش بیش از اندازه و ارائه مدل‌های ضعیف‌تر آن در بازار اشاره کرد.

 

سخن پایانی

 

برای خرید کمپرسور باد پیستونی باید عوامل مختلفی را بررسی کنید. سایت هواسازان تبریز این شرایط را برای شما فراهم کرده‌است، تا با ورود به سایت، بتوانید معیار‌های مختلف را مانند ظرفیت کمپرسور باد، توان و قدرت موتور، میزان فشار کاری و همچنین مهم ترین آن یعنی قیمت کمپرسور باد را مورد ارزیابی قرار دهید و بهترین مدل کمپرسور را خریداری کنید. هنگام خرید علاوه بر دقت به کیفیت و کارایی قطعات داخلی دستگاه، باید ویژگی های ظاهری آن را هم بررسی کنید.

 

اهمیت ظرفیت کمپرسور باد در کمپرسورهای پیستونیاهمیت ظرفیت کمپرسور باد در کمپرسورهای پیستونی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا