کمپرسور هوا

کمپرسور های رفت و برگشتی(پیستونی)

کمپرسور های پیستونی را باید مادر تمام کمپرسورهای امروزی دانست. این کمپرسور ها از لحاظ عملکرد بسیار شبیه به محفظۀ احتراق خودروها عمل می کنند؛ با این تفاوت که در لحظه فشرده سازی سیال دیگر خبری از جرقه و انفجار نبوده و گاز فشرده شده، باید از سمت شیر خروجی به بیرون هدایت شود. برای بررسی کمپرسور های رفت و برگشتی می توان آن ها را به صورت بخش های جداگانه بررسی کرد. عمل فشرده سازی در یک کمپرسور پیستونی به کمک رفت‌ و برگشت پیستون ها در داخل سیلندر انجام می شود.

هواسازان تبریز
هواسازان تبریز

 

تعداد این پیستون ها ظرفیت کمپرسور را تعیین کرده و آن را بالا می برد. حرکت رفت و برگشتی پیستون ها به صورت خطی است. ولی نیروی محرکه‌ای که این حرکت خطی را به وجود می آید، یک میل لنگ است که حرکت دورانی دارد. میل لنگ به کمک موتور دستگاه به حرکت در آمده و به صورت پیاپی حرکتی دورانی شکل را طی می کند. از طرفی هر پیستون به کمک شاتون ها به میل لنگ متصل می شوند. به این صورت حرکت دورانی میل لنگ به حرکت خطی و رفت و برگشتی پیستون ها تبدیل شده و عملیات مکش، فشرده سازی و تخلیه در کمپرسور های پیستونی انجام می شود.

کمپرسور های پیستونی را می توان با توجه به عملکرد و یا ظرفیت تولید دسته بندی کرد. در درجه اول این تقسیم بندی به صورت تک مرحله‌ای و یا دو مرحله‌ای بودن انجام می گیرد. اگر وضعیت گاز مبرد به گونه‌ای باشد که تنها در یک طرف پیستون عملیات فشرده سازی صورت بگیرد، به آن کمپرسور تک مرحله ای گفته می شود . اگر طراحی کمپرسور به گونه‌ای باشد که از هر دو طرف پیستون بتوان برای عملیات فشرده سازی مبرد استفاده کرد، به آن کمپرسور دو مرحله ای می‌گویند.

منبع :daycompany

هواسازان تبریز
هواسازان تبریز

کمپرسور های رفت و برگشتی(پیستونی)

انواع کمپرسور های رفت و برگشتی

کمپرسور های پیستونی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا