کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

کمپرسور کولر خودرو

بشر هر چیزی را برای رفع نیاز ساخته است. سیستم‌های تهویه مطبوع به خصوص سیستم‌ های خنک‌کننده خودرو هم یک نوع از این دستاوردها ست. زیرا کاهش دما از سخت‌ترین کارهای ممکن است زیرا باید ساختار مواد را از هم شکست و از انرژی درونی آن‌ها کاست. این امری است که همیشه نقطه ابهامی برای بشر بوده است. زیرا گرفتن انرژی درونی بسیار بسیار سخت است.کمپرسور کولر خودرو

یکی از موارد استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده در اتومبیل‌ها ست. این مقوله از آن جهت مهم است که اگر در زمان رانندگی شرایط مطلوب مهیا نباشد، بر روی تمرکز راننده تاثیر می‌گذارد و جان راننده، سر نشینان و دیگر اتومبیل‌های هم مسیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر ممکن است منجر به تلفات جانی و مالی بی بازگشتی شود.

ابتدا در زیر، سیستم‌های خنک‌کننده مورد بررسی قرار می‌گیرند و در ادامه همین مقاله سیستم خنک کننده خودرو بررسی می‌شود و نشانه‌های نقصان آن ذکر می‌شود و در انتها راهکارهای افزایش طول عمر این سیستم بیان می‌شود.

سیستم‌ های خنک‌ کننده

یک نوع از سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های خنک‌کننده می‌باشند. به طور کل هدف استفاده از این سیستم‌ها، ساخت و تامین شرایط مطلوب برای انسان در محیط‌های مختلف ازجمله خودرو است. سیستم تهویه مطبوع خودرو، همان گونه که از اسمش هویدا ست، برای مطلوب کردن شرایط داخل کابین خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرید. به صورت کلی می‌توان گفت این سیستم علاوه بر کاهش دمای کابین با جذب رطوبت شرایط مساعدتری را برای راننده و سرنشینان فراهم خواهد کرد.

این سیستم‌ها بر اساس سیکل‌های ترمودینامیکی پایه‌ریزی شده‌اند و با استفاده از مواد مبرد مانند گازهای R-22 و یا R-410 و خواص آنان عمل کاهش دما را انجام می‌دهند. این گاز‌ها در دمای محیط حالت گازی دارند و زمانی که در کمپرسور فشارشان افزایش می‌یابد تبدیل به مایع می‌شوند. چون وضعیت این گاز در حالت مایع ناپایدار است تمایل دارد که به حالت پایدار و گازی خود برگردد. از این رو در مرحله دیگری از سیستم کولر خودرو این مایع، با گرفتن گرما از پیرامون خود انرژی خود را افزایش داده و به حالت پایدار گازی خود بر ‌می گردد. در این اثنا، زمانی که گرما را از محیط پیرامون خود می‌گیرد، محیطی را سرد می‌کند که از این سرما برای کاهش دمای محیط مدنظر استفاده می‌کنند.

کمپرسور کولر خودرو

سیستم خنک کننده خودرو از چه اجزایی تشکیل می شود؟

این سیستم از نه قسمت زیر تشکیل شده است. کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور، مایع مبرد، کلید کنترل فشار، مجموعه لوله و شلنگ، خشک‌کن هوا و فیلتر کابین. هر کدام از این اجزا وظیفه‌ای خاص به عهده دارند که مربوط به بحث ما نیست. ما در این مقاله توضیحاتی خورد پیرامون کمپرسور خواهیم و سایر ملزومات خواهیم پرداخت.

شیوه کار سیستم خنک‌ کننده خودرو

این دستگاه در 4 مرحله دمای هوا را کاهش می‌دهد و به شرایط مطلوب می‌رساند.

مرحله اول: در مرحله نخست این فرایند، مایع مبرد که به صورت گاز است، توسط کمپرسور فشرده می‌شود که با این امر، فشار و دمای مایع مبرد افزایش چشم‌گیری می‌یابد.
مرحله دوم: در این مرحله سیال که تبدیل به بخار داغ و فشرده شده است، وارد کندانسور شده و به صورت مایع در می‌آید.
مرحله سوم: مایع مبرد با عبور از شیر انبساط، فشار و دمایش کاسته می‌شود و تبدیل به گاز سرد می‌شود.
مرحله چهارم: در مرحله آخر این مبرد که به صورت گاز است با عبور از اواپراتور موجب خنک شدن هوای تامین شده توسط موتور فن شده و در نتیجه بعد از عبور از فیلتر کابین وارد کابین خودرو می‌شود. این مبرد بعد از جذب گرما دوباره تبخیر شده و با فشار پایین دوباره به کمپرسور باز می‌گردد.

کمپرسور چیست؟

همانطور که مطلع شدید، کمپرسور یا متراکم‌کننده از انواع دستگاه‌های مکانیکی می‌باشد که در سیکل‌های گازی برای تغییر حالت سیال مورد نظر استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، این دستگاه در موتور خودرو‌ها، هوا را گرفته و فشرده می‌کنند و از طریق سوپاپ‌های ورودی برای احتراق به داخل سیلندر می‌فرستند. این دستگاه‌ها با کاهش حجم سیال مبرد، موجبات افزایش فشار آن را فراهم می‌کنند. کمپرسورها اساسا با صرف انرژی مکانیکی، سیال را فشرده می‌کنند. این تغییر حالت عموماً باعث افزایش دمای سیال می‌شود که با استفاده از این گاز داغ، و طی کردن چند فرایند دمای محیط را کاهش می‌دهیم.

این دستگاه‌ها استفاده‌های زیادی مانند باد کردن تایر خودرو گرفته و یا ساخت یخچال‌ها و چیلرهای بزرگ دارند. از دیگر استفاده‌های این دستگاه‌ها می‌توان به استفاده در خطوط انتقال گاز، سیستم‌های سرمایش خانگی و یخچال‌های خانگی، موتورهای جت و در خودروهای پیشرفته همچون خودرو‌های فرومل یک و فوق اسپورت برای فشرده سازی هوای ورودی به سیلندر برای افزایش کارایی اشاره کرد.

کمپرسورها به دو دسته کلی دینامیکی و جابه‌جایی مثبت تقسیم می‌شوند که هر کدام اساس کار یک زیر دسته قرار می‌گیرند. انواع کمپرسورها عبارتند از کمپرسور گریز از مرکز، کمپرسور محوری، کمپرسور پیستونی، کمپرسور دیافراگمی، کمپرسور مارپیچی، کمپرسور دندانه‌دار، کمپرسور فرفره‌ای و کمپرسور پره‌ای. این کمپرسورها هر کدام یک کار را انجام می‌دهند اما ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در سیستم خنک‌کننده خودرو‌ها با توجه به شرایط موجود از کمپرسورهای پیستونی استفاده می‌شود. در زیر به بررسی این نوع از کمپرسورها می‌پردازیم.

کمپرسور پیستونی

در این دسته از کمپرسورها، میلنگی وجود دارد که به پیستون یا پیستون‌ها متصل است. تعداد این پیستون‌ها بسته به حجم مورد نظر متفاوت است. این نوع از کمپرسورها دارای انواع متحرک، ثابت، یک مرحله‌ای و یا چند مرحله‌ای می‌باشد. محرک میل لنگ می‌تواند موتورهای الکتریکی و یا موتورهای احتراق داخلی باشند. نوع مورد استفاده در خودرو بسته به حجم مورد نظر، کمپرسورها 5 تا 30 اسب بخاری می‌باشد. همچنین بسته با سازکار و نوع موتور ماشین از یکی از شیوه‌های ذکر شده جهت حرکت میل لنگ بهره برده می‌شود. لازم به ذکر است که این نوع کمپرسورها برای استفاده مدوام و 24 ساعته مناسب نیستند و بهتر است با وقفه‌های منظم کار کند تا کمتر صدمه ببیند.

شیوه کار کمپرسور پیستونی

در این دسته از کمپرسورها، میل‌لنگ، انرژی مکانیکی را از شفت خودرو و یا موتور الکتریکی به وسیله تسمه دینام دریافت می‌کند و آن را به پیستون‌ها می‌دهد و عامل ایجاد حرکت رفت و برگشتی می‌یابد. بعد از این مرحله در حرکت به سمت پایین پیستون، سوپاپ ورودی باز می‌شود و ماده مبرد به پیستون  وارد می‌شود. با جابه‌جایی پیستون و بالا آمدن آن هر دو سوپاپ بسته می‌شوند و با بسته شدن سوپاپ‌ها و همچنین بالا آمدن پیستون، فشار و دما  افزایش می‌یابد. در این مرحله ماده فشرده و متراکم از طریق سیستم انتقال به کندانسور می‌رود و در آن‌جا ادامه روند صورت می‌گیرد.

تاثیر عملکرد ناقص کمپرسور پیستونی بر سیستم خنک‌کننده خودرو

برای افزایش طول عمر این قطعه مکانیکی، همچون سایر قطعات نیاز به روغن کاری و روان کاری می‌باشد. اگر این امر به طور مرتب انجام نگیرد، باید منتظر پدیده خوردگی کمپرسور باشید. روان کاری موجب روانی حرکت می‌شود و مانع از اصطکاک و خوردگی در کمپرسور خودرو می‌شود. عمل نکردن درست این دستگاه منجر به ایجاد نشتی مایع مبرد، ایجاد صدا، کاهش عملکرد در سیستم خنک‌کاری و نشان دادن ارور در ECU خودرو خواهد شد. که همه‌ی این موارد باعث ایجاد صدمات بیشتر به سیستم خنک‌کننده خودرو و در ادامه سایر قسمت‌های خودرو می‌شود.

بررسی عملکرد صحیح کمپرسور کولر خودرو

همانگونه که میدانید، این قطعات با توجه به نوع و طراحی ساخت خود، از انعطاف کمی برای تعمیر برخوردار هستند و عموما در صورت معیوب بودن مجبور به تعویض آنان هستید. برای این امر باید بتوانید تشخیص بدهید که کمپرسور چه وضعیتی دارد.  همانگونه که می‌دانید، وظیفه کمپرسور سیستم خنک‌کننده خودرو، افزایش فشار مایع مبرد است. برای سنجش صحت عملکرد این دستگاه باید از یک گیج تست فشار استفاده کنید تا تشخیص دهید که آیا کمپرسور عملکردی صحیح دارد یا خیر. اگر عملکرد کمپرسور صحیح نباشد و فشار به حد ایده‌آل نرسد و یا تغییر نکند پس از تست سیستم انتقال و نبود اشکال در آن به ناچار باید به فکر تعویض کمپرسور خودرو خود بیافتید.

نتایج استفاده از کولر بر خودرو

اولین نکته این است که در خودرو‌های موجود در ایران، همه‌ی خودروها نیروی لازم برای حرکت میل‌لنگ کمپرسور را از موتور خودرو می‌گیرند؛ و با این نکته متوجه می‌شویم که بسته به حجم کمپرسور سیستم خنک‌کننده خودرو مقداری از نیروی محرکه خودرو کاسته می‌شود. نکته دیگر این است که استفاده از کولر خودرو، باعث افزایش محسوس مصرف سوخت خودرو خواهد شد. اما باید بدانید که استفاده از کولر خودرو اگر اصولی و استاندارد باشد، ضرری برای خودرو ندارد که اگر اینطور بود این سیستم بر روی خودروها نصب نمی‌شد.

نتیجه گیری

همان طور که در مطلب بالا گفته شد از کمپرسور پیستونی در کولر خودرو استفاده می شود که عمل تغییر سیالات و خنک سازی را عهده دار می باشد. این نوع از کمپرسورها دارای انواع متحرک، ثابت، یک مرحله‌ای و یا چند مرحله‌ای می‌باشد. بهتر است از کولر خودرو به صورت مقطعی استفاده کنید چرا که کمپرسور پیستونی توانایی کار در تمامی ساعات روز را ندارد.

برای اینکه بهترین کیفیت را از کولر خودروی خود، به دست بیاورید؛ لازم است که سرویس‌های دوره‌ای کولر ماشین را انجام دهید و به موقع بازبینی قطعات را داشته باشید. هرگونه نشانه احتمالی از خرابی و عیب در سیستم کولر و یا نیاز به روغن کاری و شارژ ماده مبرد را جدی گرفته و سر وقت به انجام آن بپردازید؛ زیرا در غیر اینصورت مجبور به صرف هزینه‌های هنگفت تعویض کمپرسور خواهید شد. شما می توانید نظرات خود را با ما و سایر افراد در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده هواسازان

Recent Posts

انواع کمپرسورهای پیستونی

انواع کمپرسورهای پیستونی هرچند كه تمامی كمپرسورهای پیستونی بر مبنای اصول ذكر شده در بالا…

3 سال ago

کمپرسورهای پیستونی هوا

کمپرسورهای پیستونی هوا   كمپرسورهای پیستونی عموما برای دبی كم و فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می…

3 سال ago

کمپرسورهای گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز كمپرسورهای گریز از مركز بعداز كمپرسورهای پیستونی پرمصرف ترین كمپرسورها در…

3 سال ago

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز   اصول کار این کمپرسورها و اساس کار کمپرسورهای…

3 سال ago

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی   8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی  مینیمالیسم راهی…

3 سال ago

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ در این پست از تجربه‌ی سفر مینی‌مال…

3 سال ago