Categories: کمپرسور هوا

کمپرسور کامپکت اسکرو

مهم‌ترین مزیتی که برای کمپرسور اسکروی سری کامپکت می‌توان برشمرد، کاهش حجم دستگاه است.

کمپرسور کامپکت اسکرو

کمپرسور کامپکت اسکرو ، کمپرسور را می‌توان اصلی‌ترین جزء سیستم برودتی در نظر گرفت، که توسط آن مبرد در سیکل جریان پیدا کرده و عمل انتقال حرارت و کاهش دما به انجام می‌رسد. کمپرسورهای برودتی انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها کمپرسورهای اسکرو می‌باشد. در این مقاله قصد داریم ضمن مروری بر کمپرسورهای اسکرو با کمپرسورهای کامپکت اسکرو بیشتر آشنا شویم.

کمپرسور اسکرو

همان طور که می‌دانیم، در هر سیکل برودتی مبرد در اواپراتور حرارت را گرفته و تبخیر می‌شود. سپس باید در کندانسور با میعان حرارت گرفته را دفع کند. برای انجام میعان در دمای بالا (دمای محیط)، باید نقطه تقطیر مبرد افزایش یابد. این کار مستلزم افزایش فشار مبرد است. به همین جهت بعد از اواپراتور یک کمپرسور فشار مبرد را افزایش می‌دهد تا عمل تقطیر در کندانسور قابل انجام باشد.

کمپرسورهای برودتی انواع مختلفی دارند، یکی از آن‌ها کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی است که یکی از انواع کمپرسورهایی است که با جابجایی مثبت عمل متراکم کردن سیال را انجام می‌دهد.

در کمپرسورهای اسکرو از دو محور مارپیچی استفاده می‌شود که در موازات یکدیگر دوران می‌کنند. مبرد با عبور از مسیر مارپیچی متراکم شده و فشار آن افزایش می‌یابد.



کمپرسورهای اسکرو به علت حرکت دورانی خود جریان مبرد یکنواختی را ایجاد می‌کنند که این امر باعث شده است که دیگر مشکل ضربه یا Surge و ارتعاشات وجود نداشته باشد، همچنین از دیگر مزایای کمپرسورهای اسکرو کنترل ظرفیت خطی و قطعات متحرک کمتر آن‌هاست که باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

کمپرسورهای اسکرو می‌توانند به شکل باز، نیمه بسته یا سمی هرمتیک و همچنین بسته یا هرمتیک باشند. همچنین در یک دسته بندی دیگر کمپرسورهای اسکرو به دو نوع روغنی و بدون روغن تقسیم بندی می‌شوند.

در نوع هرمتیک یا بسته، مدل‌های وجود دارند موسوم به کمپرسور کامپکت اسکرو که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کمپرسور کامپکت اسکرو

در طراحی کمپرسور های کامپکت اسکرو مسئلۀ فضا مورد توجه طراحان قرار گرفته و سعی شده تا با در نظر گرفتن این موضوع، ابعاد دستگاه کوچکتر شده و اصطلاحاً به صورت «فضای فشرده» یا همان کامپکت طراحی و تولید شوند. در طراحی یک کمپرسور کامپکت اسکرو، بخش های متفاوت اعم از جدا کننده روغن (اویل سپراتور) و رسیور روغن در کنار هم به صورت فشرده سوار می‌شوند، تا فضای مورد نیاز به حداقل برسد. طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که به راحتی و در کمترین زمان نصب و آماده به کار می‌شوند.

مزایا و معایب کمپرسور کامپکت اسکرو

هر دستگاهی که در صنعت طراحی و تولید می‌شود، طبیعتاً در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد. کمپرسور کامپکت اسکرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهم‌ترین مزیتی که برای کمپرسور اسکروی سری کامپکت می‌توان برشمرد، کاهش حجم دستگاه است. ابعاد کوچک و فشرده این نوع از کمپرسورها باعث می‌شود تا در کابردهایی که فضا محدودیت دارد، گزینه‌ای مطلوب باشد. به عنوان مثال در سیستم‌هایی مثل مینی ‌چیلر و سیستم‌های تهویه خانگی ، وسایل حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی از کمپرسورهای کامپکت اسکرو استفاده می‌شود.

همچنین با توجه به طراحی منحصر به فرد و فشرده این نوع کمپرسور نصب آن به سادگی انجام می‌گیرد. نکتۀ دیگر اینکه در ساختمان کمپرسورهای اسکرو نسبت به سایر کمپرسورهای پیستونی یا روتاری، از قطعات متحرک کمتری استفاده شده و از میزان لرزش‌ها و سر و صداها کاسته شده است. به همین خاطر حتی اگر در محیط‌های کارگاهی کوچک از کمپرسور کامپکت اسکرو استفاده شود، آلودگی صوتی حداقل میزان ممکن خواهد بود.

امّا همین طور که گفتیم، در کنار این مزایا، معایبی نیز می‌توان برای کمپرسورهای سری کامپکت عنوان کرد. یکی از این موارد ظرفیت کمپرسورهای کامپکت اسکرو است که با توجه به کاهش ابعاد و فشردگی، عملاً ظرفیت این نوع کمپرسورها محدود بوده و نمی‌توان از آن‌ها برای سیستم‌های بزرگ با ظرفیت‌های بالا استفاده کرد.

ساختمان کمپرسور کامپکت اسکرو

شکل طراحی کمپرسورهای کامپکت اسکرو نسبت به کمپرسورهای اسکرو تغییری نکرده و ساختمان داخلی آن ها به همان شکل است. در حقیقت، وظیفۀ فشرده سازی سیال در این کمپرسورها همچنان بر عهدۀ دو محور دارای رزوه مارپیچی است که در دو جهت ساعتگرد و پادساعتگرد گردش می کنند. سیال وارد ساختمان کمپرسور شده و در میان این دو رزوه پیش می رود. سپس بر اثر حرکت متقابل این دو رزوه سیال متراکم شده، به فشار مورد نظر می رسد، و در نهایت به بیرون از کمپرسور هدایت می‌گردد.

در کمپرسورهای کامپکت، حسگرهایی جهت کنترل میزان روغن کمپرسور و رؤیت اطلاعات دستگاه در نظر گرفته شده است. همچنین کنترل عملکرد کمپرسور به کمک چند میکروپروسسور حساس صورت می‌گیرد. این میکروپرسسورها عملکرد دستگاه را تضمین کرده، در مواقع لزوم به کاربرد اخطارهای لازم را ارسال می‌کند.

جمع بندی

کمپرسور جزئی از سیستم برودتی است که وظیفه آن فشرده کردن مبرد و تامین انرژی لازم جهت طی کردن سیکل برودتی است. کمپرسورهای برودتی انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها کمپرسورهای کامپکت اسکرو می‌باشد. کمپرسور کامپکت اسکرو ، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی قطعات به طور فشرده در داخل فضای کوچکی نصب می‌شوند، که باعث کوچک شدن حجم دستگاه می‌شود. ساختمان داخلی کمپرسورهای کامپکت شبیه به کمپرسورهای معمولی است و معمولاً برای سیستم‌های کوچک با ظرفت کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نویسنده هواسازان

Recent Posts

انواع کمپرسورهای پیستونی

انواع کمپرسورهای پیستونی هرچند كه تمامی كمپرسورهای پیستونی بر مبنای اصول ذكر شده در بالا…

3 سال ago

کمپرسورهای پیستونی هوا

کمپرسورهای پیستونی هوا   كمپرسورهای پیستونی عموما برای دبی كم و فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می…

3 سال ago

کمپرسورهای گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز كمپرسورهای گریز از مركز بعداز كمپرسورهای پیستونی پرمصرف ترین كمپرسورها در…

3 سال ago

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز   اصول کار این کمپرسورها و اساس کار کمپرسورهای…

3 سال ago

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی   8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی  مینیمالیسم راهی…

3 سال ago

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ در این پست از تجربه‌ی سفر مینی‌مال…

3 سال ago