کمپرسور صنعتی

رشد صنایع مختلف با استفاده از کمپرسور صنعتی

کمپرسور صنعتی

کمپرسور از جمله دستگاه‌های مکانیکی است که از انواع و اشکال مختلفی تشکیل می‌شود و کاربرد زیادی در صنایع مختلف نیز دارد. به نوعی می‌توان گفت که وجود کمپرسور در هر کارگاه و کارخانه‌ای بسیار لازم و ضروری است. از این دستگاه برای افزایش فشار سیالاتی که قابلیت تراکم پذیری دارند استفاده می‌شود. کاربرد اصلی کمپرسور‌ صنعتی افزایش فشار گاز‌ها با متراکم کردن آن‌ها است. کمپرسور‌ها به طور کلی از دو بخش تشکیل می‌شوند که عبارت‌انداز: قسمت مکش و قسمت دهش.  قسمت مکش این دستگاه فشار‌های بسیار زیادی را ساپورت می‌کند و در قسمت دهش نیز قابلیت ساپورت فشار تا 600 بار را دارد . البته در هر کدام از نوع‌های کمپرسور‌ این اعداد تفاوت دارد.

برای تعریف خلاصه تر نحوه کار کمپرسرو‌ها می‌توان گفت که این دستگاه با صرف انرژی مکانیکی این قابلیت‌ را دارد که سیال را با سرعت بسیار زیاد وارد خود کرده و آن را فشرده ‌کند که در طی این فرایند دما گاز به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ از این رو گاز‌های خروجی از قسمت خنک‌ کننده‌ای عبور می‌کند تا دمای آن کاهش یابد. این دستگاه جزو تجهیزات بسیار کارآمد است که کاربرد‌های زیادی در کارگاه‌ و کارخانه‌ها دارد. ایران کمپرسور سایتی معتبر و با سابقه در زمینه‌ی فروش انواع مختلف کمپرسور است که می‌توانید به آن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمپرسور‌ها و همچنین خرید آن‌ها مراجعه کنید.

کمپرسور‌ صنعتی نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کند

همانطور که گفته شد وظیفه‌ی اصلی کمپرسور‌ها فشرده سازی هوا است ولی می‌توان گفت که از این دستگاه به دلایل مختلفی استفاده می‌کنند که برخی از این دلایل به شرح زیر است.

  • در خطوط انتقال گاز سراسری از کمپرسور‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی بهره می‌گیرند.
  • برای آن که بتوان حجم مخازن را در هنگام نگهداری و ذخیره سازی آن‌ها کاهش داد، از کمپرسور‌ها استفاده می‌کنند.
  • برای بازیابی منابع نفتی در زیر زمین نیاز به تزریق گاز‌ها است که برای تزریق گاز‌ها استفاده از کمپرسور‌ها بسیار مناسب و کارآمد است.
  • در سیستم تبرید، کمپرسور‌ها، برای افزایش فشار گاز جهت میعان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کمپرسور‌ها نقش اصلی را در سیستم پنوماتیک ایفا می‌کنند که این سیستم در صنعت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • از کمپرسور صنعتی می‌توان برای افزایش فشار گاز برای انجام بسیاری از واکنش های شیمایی نیز استفاده کرد.

با انواع مختلف کمپرسور صنعتی آشنا شوید

کمپرسور‌ها همانطور که گفته شد کارایی‌هایی زیادی در صنایع مختلف دارند. همین کارایی زیاد آن‌ها سبب شده تا این دستگاه شامل انواع مختلفی شود. به طور کلی کمپرسور‌ها را می‌توان بر اساس نوع عملکرد در دو گروه دسته بندی کرد. این دو گروه شامل موارد زیر می‌شوند.

کمپرسور‌های دینامیکی

کمپرسور‌های جابه‌جایی مثبت

هر کدام از این موارد خود نیز شامل زیر مجموعه‌هایی می‌شوند که عملکرد مشابه‌ای دارند. در ادامه با این دستگاه‌ها و انواع آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

انتقال مداوم انرژی به سیال با کمپرسور دینامیکی

در کمپرسور دینامیکی شاهد آن هستیم که انتقال انرژی به سیال به طور مداوم اتفاق می‌افتد. از این مدل کمپرسور صنعتی معمولا در فشار پایین و دبی‌های بالا استفاده می‌کنند. کمپرسور‌های دینامیکی، دارای دو نوع مختلف است که عبارت اند‌از: کمپرسور دینامیکی محوری و کمپرسور دینامیکی شعاعی. به مدل محوری این مدل از کمپرسور‌ها، گریز از مرکز نیز گفته می‌شود و همچنین نام دیگر مدل شعاعی آن توربینی است.

تفاوت اصلی‌ که مابین کمپرسور دینامیکی و جابه‌جایی مثبت وجود دارد جریان و فشار است. کمپرسور‌های دینامیکی با فشار ثابت کار می‌کنند و اما کمپرسور جابه‌جایی مثبت نیازمند جریان ثابت هستند. از دیگر مواردی که باید در مورد کمپرسور‌های صنعتی بدانید این است که این دستگاه بسیار تحت تاثیر عوامل و شرایط بیرونی است و اندکی تغییر در جریان ورودی می‌تواند ظرفیت را تا حد زیادی افزایش دهد. همانطور که گفته شد کمپرسور‌های دینامیکی  شامل  جریان شعاعی و جریان محوری هستند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

کمپرسور جریان شعاعی: کمپرسور‌های گریز از مرکز یک مزیت و ویژگی بزرگ دارند و آن هم جریان شعاعی آن است. برای ایجاد جریان شعاعی، هوا از پره‌هایی وارد مرکز پروانه دواری می‌شود. در این بخش هوا به وسلیه‌ی نیرو‌های گریز از مرکز از قسمت پروانه‌های دوار خارج می‌شود. در ادامه هوا برای تبدیل انرژی جنبشی به فشار استاتیکی وارد یک محفظه‌ی حلزونی می‌شود پس از آن به مرکز پروانه دوار دیگری انتقال می‌یابد. در هر مرحله از فرایند این کمپرسور، سرعت هوا افزایش پیدا می‌کند که این افزایش سرعت سبب افزایش دمای هوا نیز می‌شود از این رو در هر بخش از خنک کننده‌ها نیز استفاده شده است.

کمپرسور جریان محوری: کمپرسور جریان محوری یکی دیگر از انوع کمپرسور صنعتی است که زیر مجموعه کمپرسور‌های دینامیکی قرار می‌گیرد. در این کمپرسور همانطور که از نامش مشخص است شاهد جریان محوری هستیم. هوا در این دستگاه از بین ردیف‌های مشخص شده‌ای عبور می‌کند که این قسمت‌ها دارای پره‌های ثابت و متحرک هستند. عبور از این پره‌ها سبب می‌شود که سرعت هوا افزایش یابد و همچنین انرژی جنبشی به فشار تبدیل می‌شود.

کمپرسور جابه‌جایی مثبت برای مصارف تجاری، صنعتی و نفتی

کمپرسور رفت و برگشتی: کمپرسور‌های رفت و برگشتی یا همان کمپرسور سیلندر پیستونی از جمله قدیمی‌ترین کمپرسور‌ها هستند که در دو شکل مختلف وجود دارند. این شکل‌ها عبارت انداز: شکل‌های یک طرفه و شکل‌های دو طرفه. از کمپرسور‌های رفت و برگشتی می‌توان به شیوه‌های مختلفی استفاده کرد. از آن‌ها می‌توان به صورت ثابت یا محرک بهره گرفت و همچنین استفاده از آن به صورت تک مرحله‌ای و یا چند مرحله‌ای است. کمپرسور‌های رفت و برگشتی در ابعاد کوچک و بزرگ در بازار موجود است که مدل‌های کوچک آن از 5 تا 30 اسب بخار به صورت متناوب کار می‌کند اما مدل‌های بزرگ آن بیش از 1000 اسب بخار کار می‌کند که بیشتر کاربرد‌های بزرگ صنعتی و یا نفتی دارد.

کمپرسور دوار: در این مدل از کمپرسور صنعتی دو مارپیج دوار استفاده شده که روی هم کار می‌کنند. این دستگاه گاز‌ها را با فشار بسیار زیاد به یک محیط و فضای کوچک می‌فرستند. این دستگاه اکثر کاربرد‌های تجاری و صنعتی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که کمپرسور صنعتی چیست؟، چه کاربرد هایی دارد و چگونه کار می‌کند تا شما بیشتر با آن آشنا شوید. اگر شغل و حرفه شما به گونه‌ای است که می‌خواهید از این کمپرسور ها استفاده کنید حتما با دقت بیشتر مطالعه کنید تا بسته به نیازتان بهترین کمپرسور راخریداری نمایید.

امیدواریم این مقاله تا حدودی شما را در انتخاب و خرید شما نزدیک کرده باشد و بتوانید ابزار کار مناسبی برای خود در کارگاه و یا مکانی که در آن فعالیت صنعتی انجام می‌دهید، انتخاب کنید. ممنون که تا آخر این مقاله با ما بودید  و این مقاله را مطالعه کردید.

نویسنده هواسازان

Recent Posts

انواع کمپرسورهای پیستونی

انواع کمپرسورهای پیستونی هرچند كه تمامی كمپرسورهای پیستونی بر مبنای اصول ذكر شده در بالا…

3 سال ago

کمپرسورهای پیستونی هوا

کمپرسورهای پیستونی هوا   كمپرسورهای پیستونی عموما برای دبی كم و فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می…

3 سال ago

کمپرسورهای گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز كمپرسورهای گریز از مركز بعداز كمپرسورهای پیستونی پرمصرف ترین كمپرسورها در…

3 سال ago

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز   اصول کار این کمپرسورها و اساس کار کمپرسورهای…

3 سال ago

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی   8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی  مینیمالیسم راهی…

3 سال ago

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ در این پست از تجربه‌ی سفر مینی‌مال…

3 سال ago