انتقال قدرت در کمپرسور

انتقال قدرت در کمپرسور  اسکرو :

مهمترین مساله در بحث راندمان بالای دستگاه کمپرسور، انتقال قدرت در کمپرسور از الکتروموتور به واحد هواساز می باشد و این مسئله بایستی با دقت بالائی انجام شود
چرا که در دورهای بالا در صورتیکه اتقال قدرت با حساسیت بالا انجام نشود ،
مشکلات عدیده ای را از نظر پاره شدن زود به زود تسمه ها، آسیب بلبرینگ ها ، بیرینگها و کاهش عمر الکتروموتور و واحد هوساز را باعث می گردد.

معملا کمپرسورهای ساخت داخل بصورت کوپل تسمه ای ساخته می شوند در این مدل از کمپرسورهای اسکرو انتقال قدرت بصورت تسمه و پولی بین الکتروموتور و واحد هواساز می باشد درصد انتقال قدرت در این سیستم ۹۰% می باشد و در حدود ۱۰% بصورت اتلاف انرژی در تسمه ها از بین می رود .

اعمال نیرو بصورت جانبی بروی بلبرینگهای واحد هواساز و الکتروموتور از معایب این سیستم می باشد ولی امکان تعویض نوع واحد هواساز و نوع الکتروموتور و تغییر فشار و دبی در صورت افزایش با تغییر پولی کمپرسور از محاسن این سیستم می باشد ولی در خرید می بایست مواظب ارایه کمپرسورهای دور بالا و استفاده از ایرند کوچکتر به جای ایرند استاندارد از دیگر معایب این سیستم می باشد .

سیستم کوپل مستقیم در کمپرسور اسکرو سایز بالاتر از ۹۰ کیلو وات توصیه می شوند چرا که در این قدرتها فشار بروی بلبرینگها زیاد بوده و از عمر مفید واحد هواساز می کاهد .

انتقال قدرت در این سیستم بصورت ۱۰۰% بوده و امکان تقلب در افزایش دور واحد هواساز وجود ندارد اما عدم کوپل صحیح خسارتهای جبران ناپذیری را به مجموعه وارد می کند و در این سیستم امکان تعویض مدل واحد هواساز و الکترو موتور نیست و می بایست از همان نوع و برند اولیه استفاده نمود .

لذا با توجه به شرایط اقتصادی ایران استفاده از مدلهای تسمه ای تا سایز ۹۰ کیلو وات و مدلهای کوپل مستقیم برای سایزهای بالاتر توصیه می شود هر چند در مدلهای خارجی تماما بصورت کوپل مستقیم ارایه می شوند .

جهت انجام آسان و سریع این امور شرکتها دو روش را در انتقال قدرت در کمپرسور را به کار می گیرد .

۱
انتقال قدرت به روش پولی تسمه :
در این روش از پولی های تیپرلاک بوش ( 98% افیشنسی ) استفاده میگرد که این دو پولی توسط تسمه به یکدیگر کوپل شده و انتقال قدرت از الکتروموتور به واحد هواساز را انجام می دهند .
در این روش با تغییر سایز پولی ها می توان دورهای مختلفی را از واحد هواساز برای تولید هوای فشرده گرفت .

۲
انتقال قدرت به روش کوپل مستقیم :
در این روش الکتروموتور واحد هواساز در یک راستا مقابل هم قرار می گیرند که بطور مستقیم دور نامی الکتروموتور به واحد هواساز انتقال می یابد یعنی واحد هواساز فقط می تواند در دور نامی التروموتور کار بکند .

هواسازان تبریز

نویسنده هواسازان

Recent Posts

انواع کمپرسورهای پیستونی

انواع کمپرسورهای پیستونی هرچند كه تمامی كمپرسورهای پیستونی بر مبنای اصول ذكر شده در بالا…

3 سال ago

کمپرسورهای پیستونی هوا

کمپرسورهای پیستونی هوا   كمپرسورهای پیستونی عموما برای دبی كم و فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می…

3 سال ago

کمپرسورهای گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز كمپرسورهای گریز از مركز بعداز كمپرسورهای پیستونی پرمصرف ترین كمپرسورها در…

3 سال ago

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز   اصول کار این کمپرسورها و اساس کار کمپرسورهای…

3 سال ago

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی   8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی  مینیمالیسم راهی…

3 سال ago

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ در این پست از تجربه‌ی سفر مینی‌مال…

3 سال ago