کمپرسور هوا

کمپرسور شعاعی

کمپرسور شعاعی یا گریز از مرکز یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مکانیکی می‌باشد که برای فشرده سازی سیالات استفاده می‌شود. کاربرد برخی از دستگاه‌های کمپرسور شعاعی در صنایعی است که به تولید هوای فشرده نیاز دارند.

کمپرسور شعاعی

کمپرسور شعاعی یا گریز از مرکز یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مکانیکی می‌باشد که برای فشرده سازی سیالات استفاده می‌شود. کاربرد برخی از این دستگاه‌ها در صنایعی است که به تولید هوای فشرده نیاز دارند. به طور کلی کمپرسور‌ها برای تولید هوای فشرده یا فشرده سازی گاز، انرژی زیادی مصرف می‌کنند. فرآیند آن به این شکل است، که آن‌ها هوا را به داخل موتور می‌کشانند و عملیات فشرده سازی را انجام می‌دهند.

فشردگی گاز باعث افزایش دما می‌شود و برای این که دوباره به دمای معمولی برسد، کمپرسور گاز را از طریق خروجی و خنک کننده انتهایی خارج می‌کند. کمپرسور‌ها انواع مختلفی دارند و آن‌ها را بر اساس ویژگی‌ها و کارکرد‌هایی که دارند، دسته بندی می‌کنند. یکی از معیار‌هایی که برای دسته بندی کمپرسور‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، چگونگی انتقال گاز توسط انرژی مکانیکی به سیال می‌باشد. دسته بندی این کمپرسور‌ها بر دو نوع است.

 

انواع کمپرسور‌های دینامیکی

 

کمپرسور‌هایی که به صورت دائم انرژی مورد نیاز را به داخل دستگاه منتقل می‌کنند از نوع کمپرسور‌های دینامیکی هستند. کمپرسور‌های دینامیکی به دو نوع تقسیم می‌شوند، کمپرسور محوری و کمپرسور شعاعی یا گریز از مرکز که برای تامین فشار‌های با نرخ پایین و دبی بالا از کمپرسور‌های دینامیکی استفاده می‌کنند.

 

عملکرد کمپرسور شعاعی چگونه است؟

پّره‌ها در کمپرسور‌های شعاعی، نیروی گریز از مرکز را ایجاد می‌کنند و سیال انرژی جنبشی حاصل از حرکت پره‌ها را دریافت می‌کند. فشار سیال توسط نیروی گریز از مرکز تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. افزایش دمای سیال و فشرده سازی در انواع کمپرسور شعاعی انجام می‌شود. افزایش دمای گاز و میزان انرژی جنبشی بستگی به حرکت پره‌های دوار در محفظه دارد، هر چقدر این پره‌ها سرعت بیشتری داشته باشند، فشار و مقدار دمای سیال بیشتر خواهد شد.

زمانی که لوله قسمت ورودی دستگاه کمپرسور شعاعی، گاز را به داخل محفظه می‌کشاند، پره‌ها با سرعت بالا گاز را به حرکت درمی‌آورند. در نتیجه بخش دیفیوزر، مقدار سیالی را که سرعت بیشتر داشته است را از خود عبور می‌دهد، این عملکرد باعث افزایش میزان گاز و کاهش سرعت آن می‌شود. در این مرحله عملکرد این کمپرسورها به این صورت است، که وقتی انرژی جنبشی گاز با افزایش سرعت و فشار پایین شرایط را تغییر می‌دهد، پره‌ها با افزایش سرعت در حالت دورانی برای تولید فشار نهایی آماده می‌شوند.

 

تفاوت کمپرسور شعاعی با سایر کمپرسور‌ها

 

ساختار انواع کمپرسور شعاعی دارای چهار قسمت اصلی می باشد. لوله بخش ورودی، پروانه‌ها، الکتروموتور و لوله بخش خروجی از قسمت‌های اصلی این دستگاه هستند. همان طور که در بالا توضیح دادیم، برای تولید دبی‌ها و هوای فشرده در حجم‌های بالا و با در نظر گرفتن فشار کمتر، این کمپرسور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت کمپرسور‌های شعاعی (گریز از مرکز) با کمپرسور‌های پیستونی و کمپرسور‌های مدل اسکرو در قدرت و تولید فشار می‌باشد.

کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو در مقایسه با کمپرسور شعاعی از نظر تولید هوای فشرده، قدرت و توانایی بیشتری دارند. البته میزان هوای خروجی این کمپرسورها از مدل‌های پیستونی و اسکرو آن بیشتر است. عملکرد کمپرسور شعاعی بستگی به سرعت حرکت موتور و پروانه‌ها دارد، شما می‌توانید با در نظر گرفتن قدرت و گنجایش موتور و محفظه، آن را تنظیم کنید. در این صورت می‌توانید مقدار فشار هوای تولید شده را تا حد زیادی افزایش دهید.

 

معرفی انواع کمپرسور شعاعی (گریز از مرکز)

 

دسته بندی کمپرسور‌های شعاعی بر دو نوع گیربکسی و تک محوره می‌باشد. البته این دو نوع کمپرسور حالت‌ها و روش‌های روغن کاری متفاوتی دارند. کمپرسور‌های شعاعی از نظر حالت شامل کمپرسور تک حالتی، دو حالتی و چند حالتی می‌شوند. روش‌های روغن کاری در کمپرسور شعاعی به صورت ریزشی، تحت فشار و خشک (بدون روغن) می‌باشد.

در جدیدترین تولیدات کمپرسورهای شعاعی بدون روغن کاری، برای کاهش اصطکاک از یاتاق‌های مغناطیسی استفاده کرده‌اند. طراحی این مدل از کمپرسورها به صورتی می‌باشد، که اصطکاک و انرژی مکانیکی را به شدت کاهش داده و ماندگاری و عمر دستگاه را افزایش می‌دهد. استفاده از این نوع کمپرسورها مزیت‌هایی را به همراه دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش میزان کارکرد دستگاه، افزایش حجم ارتعاش، درصد محافظت و ایمنی و افزایش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری اشاره کرد.

 

آیا کمپرسور‌های شعاعی معایبی هم دارند؟

 

همه دستگاه‌های صنعتی در کنار مزیت‌ها و نقاط قوت خود، معایبی هم دارند، این معایب شامل کمپرسور شعاعی هم می‌شود. در این بخش از مقاله به معایب این دستگاه پمپ باد، اشاره کرده‌ایم. شما برای خرید این دستگاه کمپرسور باید بودجه زیادی را صرف کنید، استفاده از کمپرسورهای شعاعی بعد از مدتی هزینه‌های جانبی را برایتان به همراه دارد.

کارخانه‌های صنعتی برای ساخت این دستگاه پر کاربرد، زمان و دقت زیادی را صرف می‌کنند. علاوه بر این در تولید دستگاه‌های کمپرسور باد از بهترین و با کیفیت‌ترین قطعات صنعتی استفاده می‌کنند. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در افزایش قیمت این کمپرسورها هزینه ساخت این دستگاه می‌باشد. ایراد دیگری که صنعتگران معتقدند شامل این دستگاه می‌شود، استفاده از فیوز‌ها و سیستم کنترل کننده با ظرفیت‌های بالا است. کمپرسور‌های شعاعی در پشتیبانی از ظرفیت‌های پایین ناتوان هستند.

 

سخن پایانی

 

در همه صنایع از انواع کمپرسورها استفاده می کنند. این دستگاه‌ها برای راحتی و آسان تر شدن فعالیت‌های صنعتی تولید می‌شوند. تولید یا جابجایی سیالات مختلف توسط کمپرسور‌ها به راحتی امکان پذیر است. با توجه به عملکرد کمپرسور شعاعی، این دستگاه در میان افراد فنی طرفدار زیادی دارد.

همان طور که می‌دانید امروزه انواع مختلف کمپرسور‌ها در قالب برند‌های متفاوت در بازار و دمای سیال و فشرده سازی فروشگاه‌های بزرگ، توزیع می‌شوند. به همین علت خرید کمپرسور استاندارد و با کیفیت برای کسانی که شناخت و اطلاعات کافی در مورد این دستگاه ندارند، کمی دشوار است. در این مقاله سعی کردیم، درباره عملکرد کمپرسور شعاعی و انواع آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم بتوانید با توجه به این دانسته‌ها و راهنمایی‌های سایت ایران کمپرسور بهترین کمپرسور را خریداری کنید. شما با ورود به سایت هواسازان تبریز می‌توانید تمامی مدل‌های کمپرسور را بررسی کنید، سپس هر کدام مدل‌ها را که مورد تأیید شما بود را انتخاب نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا