Categories: کمپرسور هوا

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز

اصول کار این کمپرسورها و اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز  ،استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است.

اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز

اصول کار این کمپرسورها و اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز ،استفاده از نیروی گریز از مرکز برای بالا بردن انرژی جنبشی گاز است.

این عمل توسط تیغه های (Vane) نصب شده روی پروانه به سیال اعمال می‌شود. در این نوع کمپرسورها عامل اصلی انتقال انرژی، پروانه کمپرسور (Impeller) است که روی محور نصب می‌شود و با آن می‌چرخد و پس از وارد شدن سیال به چشمه پروانه (Impeller Eye) روی تیغه های Vane که روی آن نصب می‌شود هدایت می‌شود و پس از قرار گرفتن در نوک پروانه توسط نیروی گریز از مرکز اعمال شده از پروانه جدا می‌شود و وارد محفظه اطراف آن می‌شود تا انرژی جنبشی دریافت شده به انرژی فشاری تبدیل شود. خلأ ناشی از پرتاب سیال به طرف بیرون، در اثر سرعت گرفتن سیال، باعث جایگزینی مجدد سیال به نوک پروانه می‌شود و باعث جریان یافتن مداوم سیال به کمپرسور و کسب انرژی و خارج شدن آن از کمپرسور می‌شود.

حرکت سیال در داخل کمپرسور

با توجه به این که حرکت سیال در داخل کمپرسور توسط نیروی گریز از مرکز انجام می‌شود باید دور کمپرسور به اندازه‌ای بالا باشد تا بتواند سیال قرار گرفته در نوک پروانه را از پروانه جدا کند تا امکان جایگزینی ذرات قبلی به جای آن فراهم شود در غیر این صورت فشار و جریان کمپرسور کاهش خواهد یافت که با توجه به سبک بودن گازها (نسبت به مایعات) برای انرژی دادن به سیال نیاز به دورهای بالا می‌باشد. همچنین به دلیل فاصله زیاد بین مولکول‌های گازها تعداد Vane های نصب شده روی پروانه‌ها و همچنین زاویه آن‌ها نسبت به پروانه‌های پمپ‌های گریز از مرکز بیش‌تر است.اساس کار کمپرسورهای گریز از مرکز

نویسنده هواسازان

Recent Posts

انواع کمپرسورهای پیستونی

انواع کمپرسورهای پیستونی هرچند كه تمامی كمپرسورهای پیستونی بر مبنای اصول ذكر شده در بالا…

3 سال ago

کمپرسورهای پیستونی هوا

کمپرسورهای پیستونی هوا   كمپرسورهای پیستونی عموما برای دبی كم و فشارهای زیاد مورد استفاده قرار می…

3 سال ago

کمپرسورهای گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز كمپرسورهای گریز از مركز بعداز كمپرسورهای پیستونی پرمصرف ترین كمپرسورها در…

3 سال ago

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی

8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی   8 فایده شگفت انگیز زندگی مینیمالیستی  مینیمالیسم راهی…

3 سال ago

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟

زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ زندگی مینی‌مال یعنی چه؟ در این پست از تجربه‌ی سفر مینی‌مال…

3 سال ago

کمپرسور باد دندانپزشکی بی‌صدا

کمپرسور باد دندانپزشکی بی‌صدا دندانپزشکی یکی از حساس‌ترین رشته‌های پزشکی است؛ زیرا نیازمند دقت و…

3 سال ago